Konec januarja se je zaključil projekt Parkiraj & doživi naravo, ki je bil namenjen umirjanju prometa v Bohinju in Posočju ter prenosu trajnostne mobilnosti iz teorije v prakso.
Preko povečanja možnosti in privlačnosti obiskovanja narave Triglavskega narodnega parka z različnimi oblikami mobilnosti, kot so pohodništvo, kolesarjenje, javni potniški promet, ter z osveščanjem, želijo v projektu doseči zmanjšanje obremenjenosti narave z avtomobilskim obiskom.
Raziskava o obisku biosfernega območja Julijske Alpe, ki jo je lani izvedel javni zavod Triglavski narodni park (TNP), kaže, da je večina obiskovalcev pripravljena spremeniti navade obiskovanja in se namesto z avtom pripeljati z javnim prevozom. Prav tako so pripravljeni tudi plačati obisk parka. Pogrešajo pa predvsem več digitalnih informacij.
Mir in lepota narave
Hkrati so ljudje izpostavili, da na tem območju zelo cenijo mir, samoto in lepoto pokrajine. “Zato je eden ključnih izzivov, kako ponujati doživljanje tega območja, da bi bil vpliv na naravo čim manjši,” je poudaril v. d. direktorja TNP Bogomil Breznik. “Ljudje so poudarili tudi, da na tem območju zelo cenijo mir, samoto, lepoto pokrajine. Skupaj s tistimi, ki razvijajo turizem na tem območju, smo jim dolžni to zagotoviti,” je dodala Odarjeva in poudarila, da želijo enake pogoje zagotoviti tudi tistim, ki bodo prišli čez pet, deset let.
Pripravljeni na uporabo javnega prevoza
“Izredno prijetno nas je v raziskavi presenetilo, da so ljudje, ki obiskujejo to območje, pripravljeni spremeniti svoje potovalne in izletniške navade,” je povedala Odarjeva. Obiskovalci so naklonjeni uporabi javnih prevozov in so se pripravljeni namesto avtomobila poslužiti avtobusa ali kolesa. Tako je na primer za obisk Bohinjskega jezera, doline Vrat ali Pokljuke večina vprašanih pripravljena uporabiti nizkocenovni ali brezplačni javni prevoz.
Primer dobre prakse je projekt Parkiraj & doživi naravo, ki je bil namenjen umirjanju prometa v Bohinju in Posočju ter prenosu usmeritev o trajnostni mobilnosti v prakso.
Raziskava bo služila tudi kot odskočna deska za nadgradnjo sistema spremljanja obiska in za pripravo akcijskega načrta za usmerjanje obiska na območju parka.
Več parkirišč, info točk, izposoja koles …
Najpomembnejši rezultati projekta bodo, kot navajajo na TNP, naslednji:
• nadgraditev šestih parkirišč v bližini NV Bohinjsko jezero z novimi parkomati in zapornicama, kar bo omogočilo uporabo Sistema inteligentnega prometa (ITS) za usmerjanje avtomobilskega prometa&parkiranja ter informiranje glede obiskovanja/doživljanja območja Bohinjskega jezera z mehko mobilnostjo;
• vzpostavitev dveh točk z infrastrukturo/opremo za izposojo&vračilo koles ter nakup štirinajstih koles za obiskovanje ter doživljanje narave NV Bohinjsko jezero;
• ureditev parkirišča za 60 avtomobilov s prostorom za obračanje javnega prometa /zasebnih avtobusov pod planino Kuhinja za urejeno parkiranje obiskovalcev;
• vzpostavitev info točke o pomenu trajnostne mobilnosti za ohranjanje narave na območju naravne vrednote Bohinjsko jezero v prostorih Informacijskega središča TNP v Stari Fužini;
• pilotna izvedba turističnih paketov z optimalnim kombiniranjem različnih oblik javnega prometa (avtobus, Bohinjska železnica, avtovlak) z obstoječimi ali v projektu vzpostavljenimi možnostmi mehke mobilnosti za sonaravno obiskovanja Bohinjskega jezera in Zg. Posočja. Po testiranju ter izboljšavah se bodo izbrane rešitve ponudile za vpeljavo v redno izvajanje;
• štiri nadgrajeni turistični programi interpretacije in doživljanja narave na območju vseh vključenih naravnih vrednot preko njihovega obiskovanja z mehkimi oblikami mobilnosti.
• izvedba raziskave o optimalni vpeljavi trajnostne mobilnosti na območjih izbranih naravnih vrednot ter pripravljen komunikacijski načrt za njeno vpeljavo;
Vir: STA, TNP