Matevž Lenarčič bo 9. aprila zjutraj poletel z Mariborskega letališča proti Aziji na novo letalsko in okoljsko misijo Green Light World Flight, poimenovano Zero mission Living.
Raziskave onesnaženja s črnim ogljikom bodo potekale v politično zelo občutljivem delu sveta: od Irana, Pakistana, Mjanmara, Laosa, Vietnama, Kitajske, Mongolije in vse do Rusije.
Pot letenja je plod pogajanj in številnih kompromisov
V Rusiji je poleg zapletenih postopkov pri pridobivanju dovoljenj velik problem tudi zagotavljanje primernega goriva, zato bo letalo pogosto pristajalo na lokalnih letališčih, kjer je mogoče uporabiti avtomobilsko gorivo. Na tem delu poti se bo Matevžu v kraju Ulan-Ude pridružil njegov dolgoletni prijatelj pilot Andrey Dubrovin iz Moskve, ki bo poskrbel za komunikacijo z lokalnimi kontrolami letenja, ki poteka v ruščini.
“Pridobivanje dovoljenj za Kitajsko še vedno ni zaključeno. Spodbudna novica je, da smo dobili povabilo in priporočila od organizatorja ene največjih letalskih prireditev na Kitajskem ‘Blue Legend Air Expo’, ki bo potekala v bližini 7 milijonskega mesta Zhengzhou. V času mitinga bodo v Zhengzhou gostili tudi srečanje združenja ‘Earthrounders’,” je dejal Lenarčič. Člani združenja Earthrounders so piloti, ki so leteli okoli sveta v letalih do 7000 kilogramov teže, med njimi pa je tudi Matevž Lenarčič.
Načrtovano pot lahko poleg dovoljenj delno spremenijo tudi vremenske razmere. V prvem delu poleta vremenske težave v obliki zaledenitve pričakujemo na poti do Pakistana, polet čez Indijo bi lahko spremljala slaba vidljivost, nevihtni sistemi so zelo verjetni nad Laosom in Vietnamom, nizke temperature pa v Sibiriji.
Onesnaženje s črnim ogljikom razširjeno po celem svetu
O črnem ogljiku kot drugem najpomembnejšem povzročitelju segrevanja ozračja je na novinarski konferenci spregovoril dr. Griša Močnik, vodja znanstveno-raziskovalnega dela ekipe Green Light World Flight. “Do sedaj zbranim podatkom iz prejšnjih misij GLWF: poletov okoli sveta, na Arktiko in po Sredozemlju, bomo dodali rezultate letošnjih meritev daleč na vzhodu in s tem pomembno prispevali ključnim znanstvenim ciljem projekta: opraviti meritve po širokem področju, kjer jih prej ni bilo; in meritve v zraku, kjer je meritev na sploh malo in so drage,” je izpostavil dr Močnik.
Dosedanji rezultati kažejo, da je onesnaženost zraka z delci, ki jo povzročamo ljudje, razširjena po celem svetu, vendar so razlike precejšnje tako na horizontalni kot na vertikalni ravni. Odstopanja in razlike na obeh ravneh najlažje ocenimo z letalskimi meritvami. V primerjavi z dosedanjimi misijami bo letošnja poleg merjenja prispevkov aerosolov, ki absorbirajo sončno svetlobo, osredotočena tudi na prispevke drugih aerosolov, ki absorbirajo in sipajo svetlobo. Za ta cilj bodo prvič testirani novo vgrajeni inštrumenti za meritve z ultra-lahkimi letali.
“Rezultate znanstvenoraziskovalnega dela je ekipa GLWF že predstavila na več kot 30-tih konferencah in delavnicah po Evropi, Aziji in Ameriki. Z opravljenim delom se je misija uspešno priključila tudi znanstveno-raziskovalnemu projektu, ki ga vodi Univerza na Dunaju. V vseh teh meritvah, ki smo jih opravili širom sveta, smo razvili tudi metodologijo, ki je bila uporabljena tudi na lokalni in regionalni ravni – med drugim tudi v Ljubljanski kotlini. S pomočjo te metodologije lahko določimo vire onesnaževanja in ocenimo neposreden vpliv prometa in kurjenja biomase na kvaliteto zraka in bivanja,” je še dodal dr Močnik.
Vir: Green Light World Flight