Ko otroci v učilnicah stojijo …

28. septembra, 2017

Osnovna šola Rečica ob Savinji ima novo pridobitev – kinestetični razred. Gre za učilnico, ki so jo s pomočjo sponzorjev in donatorjev v celoti opremili s kinestetičnimi mizami in plakati, na katerih so pojasnjena osnovna načela, po katerih poteka poučevanje in učenje, ki je kompatibilno z delovanjem možganov.

Pouk v tej učilnici bo potekal za kinestetičnimi mizami, ki omogočajo nemoteče gibanje med poukom (gugalnica za noge).

Kinestetična miza omogoča učencem ob stanju tudi ustrezno gibanje za mizo. Naslonjalo za nogo, ki je v obliki gugalnice (swing), pomaga učencu, da ne vztraja v statičnem položaju, ki je nezdrav, ampak izmenično postavlja nogo na gugalnico, ki mu pomaga izvajati gibe, s katerimi aktivira cerebellum (male možgane) in hkrati izmenično omogoča nogam počitek.

boys-286245_960_720

O tem, kaj kinestetični razred sploh je, in zakaj je to za učence boljše, smo se pogovarjali s člani ekipe Kinesthetic Life.

Kaj je kinestetični razred?
Pri ideji kinestetičnega razreda gre za to, da se v razvitem svetu soočamo s pretiranim sedečim načinom življenja, kar povzroča številne zdravstvene težave. Kombinacija sedenja s pogostejšim vstajanjem in delo za stoječimi/kinestetičnimi mizami po številnih raziskavah prinaša številne zdravstvene prednosti. V šoli pa poleg izboljšanja zdravja pomaga tudi pri učenju, umirjanju otrok, ki težje sedijo dlje časa, delovni disciplini v razredu itd. Ideja ni, da bi otroci celoten pouk preživeli sede. Gre predvsem za to, da lahko vsaj enkrat v dnevu kakšno šolsko uro preživijo delovno tako, da delajo običajne šolske zadeve za stoječo mizo, ob kateri s komolci podpirajo hrbtenico, povečajo pretok krvi po telesu in možganih ter posledično kisika. Vse to pripomore k temu, da je energija usmerjena bolj konstruktivno in je možno bolje delati v razredu.
Foto: OŠ Rečica ob Savinji
Foto: OŠ Rečica ob Savinji
Kako to poteka v praksi?
Veliko šol to idejo uresniči tako, da ima nekdo od učiteljev (recimo na predmetni stopnji) v svoji učilnici več kinestetičnih miz. Učenci pri njem delajo za njimi. Ker učenci krožijo med različnimi učitelji/predmeti, tako nekaj ur na teden vsi učenci preživijo tudi v učilnici s kinestetičnimi mizami, s čimer se poveča čas, ki ga preživijo aktivno, poveča se poraba kalorij, obenem pa vse pozitivno vpliva na sam potek učenja. Tovrstne mize so nekaj novega v šolskem prostoru, nikakor pa niso nove v poslovnem svetu, kjer je zmeraj več podjetij, ki ugotavljajo, da njihovim zaposlenim izjemno koristi, če lahko med delovnim časom opravljajo svoje delovne obveze tudi stoje ob stoječi mizi.

 

Zakaj je dobro uvajati tovrstne učilnice v šoli?
Veliko disciplinskih težav nastane tudi zaradi merjenja moči z učenci, ki preprosto fiziološko niso zmožni slediti pouku dlje časa v sedečem položaju. Spreminjanje drže telesa in aktivnost pri pouku pa koristi tudi vsem ostalim učencem. Daljša praksa in raziskave o uporabi teh miz v tujini kažejo naslednje:
·         Otroci za pisalnimi mizami namenjenimi stanju porabijo 15 do 25 % več kalorij med svojim šolskim dnevom kot tisti, ki sedijo.
·         Pri učencih s čezmerno težo so imele nove pisalne mize še večji učinek, saj so povečale porabo kalorij za 25 do 35 %.
·         Otroci v učilnicah namenjenih stanju bolje sledijo pouku, kar pomaga tudi učitelju, saj je vodenje pouka lažje. Obenem gibanje dokazano pomaga pri učenju ter pomnjenju.
Foto: OŠ Rečica ob Savinji
Foto: OŠ Rečica ob Savinji
·         Otroci se bolje počutijo, če se lahko več gibljejo in niso omejeni na stol. Pozitivna čustva pa so dokazano zelo povezana z večjim sodelovanjem pri pouku in izboljšanju učenja. Vedenje v razredu se izboljša z aktivnim učenjem. Obenem so otroci, ki se več gibljejo, bolj kreativni.
·         Otroci se lahko gibljejo in spreminjajo svoj položaj, kadar morajo biti osredotočeni.
·         Stanje preprečuje prilagajanje telesnih tkiv na statične položaje (kratki fleksorji kolkov in stegenske mišice, povešen zgornji del hrbta, slaba drža ramen) in ne kvari otrokove fiziologije, tako kot sedenje.
·         Stanje vzdržuje celovitost vseh kompleksnih motoričnih spretnosti, ki so potrebne za optimalno fiziološko delovanje.

 

K. Ž.
(Visited 270 times, 1 visits today)