Kar 33% smrtnih žrtev v avtomobilih ni bilo pripetih z varnostnim pasom

Danes se pričenja nacionalna preventivna akcija, katere nosilec je AVP, Varnostni pas, ki bo potekala do 25. marca. Cilj akcije je povečati delež pripetih voznikov in potnikov med vožnjo, tako odraslih kot tudi otrok, podučiti kako se pravilno namesti varnostni pas, dvigniti kulturo zavedanja pomembnosti uporabe varnostnega pasu ter posledično zmanjšati najhujše posledice prometnih nesreč.
Po statističnih podatkih kar tretjina smrtnih žrtev med vozniki in potniki v osebnih vozilih v lanskem letu ni uporabljala varnostnega pasu (33 %), delež pripetosti smrtnih žrtev med potniki pa je bil za več kot 10 % slabši kot pri voznikih (44 %). Med telesno poškodovanimi vozniki je bil delež pripetosti boljši – med huje poškodovanimi vozniki jih varnostni pas ni uporabljalo 14 %, med lažje poškodovanimi pa 3 %.
Na krajših vožnjah pogosto brez pasu
Večina ljudi sicer pozitivno ocenjuje uporabo varnostnega pasu vendar, kot navaja AVP, pogosto, predvsem na vsakodnevnih in krajših vožnjah, podcenjujejo tveganje in možne posledice trka in ga zato ne uporabljajo na krajših vožnjah. Varnostni pas pri trku upočasni in prepreči gibanje telesa proti trdim delom v vozilu in tako prevzame velik del sile, ki se sprosti ob trku. “Sile pri trku so enake ne glede na sedež v vozilu, zato je nujna uporaba varnostnih pasov tudi na zadnjih sedežih, v vseh vozilih in na vseh vožnjah. Naletna teža je pri trku odvisna od mase in hitrosti ter eksponentno narašča s hitrostjo – tako na primer pri moškem z 80 kg že pri 50 km/h znaša več kot 2 toni, pri 90 km/h pa več kot 6 ton,” poudarjajo na Agenciji za varnost v prometu.
Opazovanja, ki jih je leta 2016 izvedla agencija, so pokazala, da je med vožnjo uporabljalo varnostni pas 90 % voznikov, 92 % potnikov spredaj ter le 68 % na zadnjih sedežih, otroci pa so bili v povprečju pripeti v 93 %. Najbolj pogosto so bili pripeti voznik in sovozniki na avtocestah, nato na regionalnih cestah, najnižji delež pripetosti pa so opazili na ulicah znotraj naselij. Opazovanja tudi kažejo, da so ženske v povprečju pogosteje pripete kot moški.
Raba varnostnega pasu zmanjša tveganje za smrt za 1/2
Vozniki in potniki osebnih avtomobilov predstavljajo skoraj polovico smrtnih žrtev v prometnih nesrečah in spadajo med najpogostejše žrtve. Dosledna uporaba varnostnega pasu zmanjša tveganje za smrtno žrtev kar za polovico, skoraj toliko zmanjša tudi tveganje za hude poškodbe, ter za skoraj četrtino zmanjša tveganje za nastanek lažjih poškodb, tako pri voznikih kot pri sopotnikih na sprednjih sedežih.
Otroci morajo biti pripeti na vseh, tudi najkrajših vožnjah
Statistični podatki o prometnih nesrečah z udeležbo otrok kažejo, da so otroci najpogosteje huje poškodovani (več kot 6 %) kot potniki v vozilih, pogosto, ker niso ustrezno pripeti in nameščeni v otroških varnostnih sedežih. Pripetost otrok se je od leta 2005 povečala za kar 36 %, k čemur so zagotovo veliko prispevale tudi preventivne aktivnosti in usklajene akcije.
“Še vedno pa otroci prepogosto niso pripeti ali pravilno pripeti v ustreznih sedežih, ko se vozijo po ulicah, znotraj naselji. Otroci morajo biti pripeti prav na vseh vožnjah, tudi najkrajših od doma do šole ali vrtca, manjši od 150 cm pa ustrezno nameščeni v otroških varnostnih sedežih. S poznanim sloganom »Red je vedno pas pripet«, s katerim Pasavček nagovarja in uči otroke po slovenskih vrtcih in osnovnih šolah, sporočamo prav to – da je edino pravilno in sprejemljivo, da smo med vožnjo vedno vsi pripeti,” še dodajajo na AVP.
Z akcijo želijo povečati delež uporabe varnostnih pasov
Osnovni namen preventivne akcije, pri kateri se bodo agenciji pridružili tudi Policija, Ministrstvo za izobraževanje, nevladne organizacije, šole vožnje, osnovne in srednje šole ter tudi občinski sveti za preventivo in vzgojo v cestnem prometu, je povečati delež uporabe varnostnih pasov na vseh vožnjah in v vseh vozilih. Aktivnosti bodo usmerjene predvsem v osveščanje o uporabi varnostnih pasov varnostnih pasov pri odraslih na zadnjih sedežih v avtomobilih, varni vožnji otrok z dosledno in ustrezno uporabo otroških varnostnih sedežev ter spodbujanju mladih k uporabi varnostnih pasov. “Velik poudarek bomo namenili tudi uporabi varnostnih pasov na vožnjah v naseljih in na krajših vožnjah ter voznike in sopotnike spodbujali k uporabi varnostnih pasov tudi na avtobusih in v tovornih vozilih,” ša zaključijo na AVP.
Vir: AVP