Dirkanje in dokazovanje – največji nevarnosti na motorju
Kot navaja policija, sta najpogostejša vzroka nesreč motoristov neprilagojena hitrost in neupoštevanje pravil o prednosti. V letošnji sezoni, ki se je sicer začela relativno pozno, so že poročali o smrtnih nesrečah motoristov.
»Začetek sezone je vedno enak, vseeno ali se začne zgodaj ali kasneje,« komentirajo na Javni agenciji RS za varnost prometa (AVP). Težave so, kot navajajo, fizična in predvsem psihična osebna priprava, (ne)zavedanje temperature in posledično stanja cest, oprema in njena vidnost, brezhibnost motorja in dejstvo, da so motorji na začetku sezone za voznike avtomobilov in pešce nekaj novega.
Začetniki na močnih motorjih
Po besedah AVP je najnevarnejša skupina motoristov, ki na motorju sedi zaradi hitrosti. Na Policiji pritrjujejo: »Najpogostejši vzrok prometnih nesreč je neprilagojena hitrost in neupoštevanje pravil o prednosti.« Dodajajo, da bi lahko rekli, da so vozniki z večletnim stažem bolj izkušeni in previdni.
»Nisem prepričan, da gre le za mladostno objestnost. Tudi starejši, zrelejši in zelo izkušeni lahko pridejo v tisto fazo, ko se jim zdi, da se jim ne more nič zgoditi. Ne vem, če ti fantje, ki se hvalijo, da na običajnih cestah vozijo s hitrostjo nad 200 km/h, poznajo podatke iz Moto GP-ja. Ali vedo, da Valentino Rossi na dirkališču s hitrosti 200 km/h zavre na 100 km/h v dobrih 3 sekundah in v tem času prepelje 142 metrov? In kaj vse se lahko zgodi na cesti v teh 3 sekundah in na tej razdalji?« komentira Blaž Črnivec, sodelavec revije MotoSi, tudi sam dolgoletni motorist.
Prepričan je, da če bi vsi vozili po predpisih, bi bilo nesreč zelo malo. Vseeno pravi, da so avtošole precej dvignile nivo: »Pred 25 leti ali še več, ko sem sam delal izpit, je bila sedma ura vožnje že izpitna. Toda takrat smo motorizem začeli okušati z vožnjo mopedov – in izkušnje pridobivali pri nizkih hitrostih, danes pa si 20-letniki lahko privoščijo motor, ki gre čez 200 km/h. Pri teh letih nisi dovolj razsoden za tak motor. Oziroma na splošno, če si začetnik, nisi dovolj dvokolesno zrel za tako močne motorje,« zaključi.
Blaž Črnivec: »Motorist mora biti tisti, ki se mora zavedati: ‘Nihče me ne bo videl’. Predvidevanje, kje te kdo lahko vidi oziroma ne vidi, je na motorju ključna zadeva.«
Slabe ceste za motoriste še bolj nevarne
»Ni toliko težav v površini, ki bi seveda morala biti boljša kot v pomanjkljivih označbah, predvsem za motoriste – ni širokih belih črt na robovih vseh cest,« pravijo na AVP, ob tem pa izpostavljajo, da ceste niso dirkališča z brezhibnim asfaltom in primernimi, varnimi površinami. Nekaj bi lahko po njihovem mnenju izboljšali tudi s prometnimi znaki, saj je pri nas vsak ovinek označen enako, za motoriste pa je pomembno, kako dolg je. Neprimerna hitrost se spremeni v past ravno ob koncu ovinka.
Večja težava pa je, kot poudarijo, da motoristi v ovinek pripeljejo prehitro. »So odseki, ki so značilni za to, da se motoristi tam radi ‘izživljajo’, prihaja do neumnosti in padcev,« dodaja Črnivec. Po mnenju AVP bi bilo motorističnih težav veliko manj, če bi se motoristi vozili s predpisanimi hitrostmi. »Prav tako bi morali vedeti, da je ‘dirkanje’ in dokazovanje v smislu ‘On pa ne more biti hitrejši od mene’, nevarno. Tudi alkohol bi morali črtati iz življenja, ko sedejo na motor. Težava je tudi cena rabljenih, a še vedno izjemno močnih motorjev,« dodajajo in zaključijo z nasvetom, da je potrebno čim več vaje, realne ocene sebe, upoštevanja prometnih predpisov, predvsem hitrosti in spremljanja celotnega prometa.
Motoristi, poskrbite za svojo varnost
Policija: »Pomembno je, da motoristi predvidijo nevarnosti v cestnem prometu in spoštujejo CPP. Prav tako je pomembno, da so vidni in imajo tehnično brezhibno motorno kolo ter nosijo predpisano zaščitno opremo. Ostali vozniki pa morajo pričakovati voznike enoslednih motornih vozil v prometu in jim posvetiti pozornost predvsem v križiščih in naseljih, kjer prihaja do križanj in prepletanj prometnih tokov.«
Policija v aprilu vabi motoriste na delavnice po Sloveniji.
Na AVP poudarjajo: »Varnost motoristov je povezana z njihovim ravnanjem, da upoštevajo omejitve hitrosti, poskrbijo za vidnost in uporabljajo zaščitno opremo in čelado. Na agenciji pa osveščamo tudi druge voznike, da se zavedajo ranljivosti motoristov in so dodatno previdni.«
Članek je bil v celoti objavljen v reviji Lupa, maj 2017